Projekty
Aerosaně Tatra V855 Autor:
Zcela ojedinělým výrobkem měly být aerosáně konstrukčně vycházející z
Tatry 87. Původně byly objednány velením Wehrmachtu 2 kusy tohoto vozidla,
které mělo být použité na ruské frontě. Podle archivních materiálů byl
postaven pouze jeden kus v roce 1942. Jako pohonná jednotka byl vybrán
osvědčený motor T 87, jehož výkon byl zvýšen z 75k na 100k.
Vozidlo uváděla do pohybu tlačná vrtule, umístěna v trubkovém ochranném
rámu v zadní části. Aerodynamický pylon vrtule nahrazoval tradiční
ploutev. V zádi se také nacházel otočný buben umožňující couvání, jízdu v
kopcovitém terénu a na městských komunikacích. Díky čelisťové brzdě
sloužil též jako nástroj pro bezpečné zastavení. Dva páry dřevěných lyží
měly ve středu vodící hřeben a byly odpruženy dvěma svazky listových per. Dva volanty ovládaly lyže. Horní (menší) přední
nápravu, spodní zadní. Použitý systém umožňoval snadné kličkování terénem.
Zkoušky proběhly na zasněžených pláních za areálem závodu, přičemž sáně
dosáhly rychlosti 80 km/h. Další zkoušky byly prováděny německou armádou v
Rusku.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Český rozhlas 7 - Radio Praha, Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Česká Republika tel: +420-2-2155 2921–7, fax: +420-2-2155 2903 © Copyright 1996-2021 Radio Prague, All Rights Reserved E-mail: cr@radio.cz |