Vysílání Českého rozhlasu do zahraničí 
18-1-2021, 11:54 UTC
Projekty
 Autor:
Čeština versus angličtina
Autor: Roman Casado
Zpívat anglicky či ve svém rodném jazyce? Tento problém často řeší interpreti z neanglicky mluvících zemí, kteří mají ambice prosadit se v zahraničí. Pokud chce kapela prorazit ve světě, volí samozřejmě univerzální hudební jazyk, tedy angličtinu, která je navíc ohebnější a zpěvnější než čeština. Na druhou stranu tak ztrácí bezprostřednější a přirozenější kontakt se svými domácími fanoušky. Níže si představíme několik tuzemských anglicky zpívajících skupin, ale také kapely, u nichž tvoří důležitou složku jejich tvorby právě české texty.
Zpěvák skupiny Support Lesbiens Kryštof Michal odmala poslouchal anglicky zpívanou hudbu, učil se angličtinu na jazykové škole, a pak si ji zdokonaloval s anglicky hovořícími kamarády po barech, takže když se pustil do muziky, neváhal a začal zpívat automaticky anglicky. Díky tomu se kapela, která svým názvem vyzývá k podpoře lesbické lásky, stala také jedním z nejhlasitějších propagátorů anglicky zpívané hudby na české scéně. Zpočátku to byl tvrdý boj, neboť rozhlasové stanice českým anglicky zpívajícím interpretům v první polovině devadesátých let příliš nakloněny nebyly. Postupem času se s nimi smířily a dnes už české anglicky pějící kapely nikoho nepřekvapí.
„Supporti“, jak bývá tato kapela obvykle nazývána fanoušky, prošli během své kariéry bouřlivým vývojem. Naděje alternativní scény hrající tehdy velmi populární crossover debutovala v roce 1992 s albem So, what?, a rok nato už reprezentovala pražskou hudební scénu na kanálu MTV v pořadu 120 minut Paula Kinga. V roce 1996 se skupina rozpadla, ale za další dva roky se opět dala dohromady. Tentokrát však vplula do hudebních vod mnohem poklidnějších na vlnách středního proudu. Za své čtvrté řadové album Tune Da Radio vydané v roce 2002 získala krom celé řady různých ocenění také platinovou desku a za další dva roky se jí dostalo velkého zadostiučinění, když se její píseñ Cliché z alba Midlife stala první českou anglicky zpívanou skladbou, která dokázala dobýt první příčku oficiální české radiové hitparády IFPI. Kapela Support Lesbiens se stala definitivně českou anglicky zpívající hvězdou. Píseň You Are My Star vydali na desce Midlife v roce 2004.
Support Lesbiens Support Lesbiens Support Lesbiens Support Lesbiens Support Lesbiens


Každá kapela si přeje vytvořit vlastní styl, díky němuž by byla rozpoznatelná na první poslech. Skupině Wohnout se to do značné míry podařilo. Uslyšíte-li píseñ v rychlejším tempu podloženou nápaditou baskytarou a zahuštěnou řízným zvukem kytar, nad kterými se vznáší jakoby pološeptaný, ale zároveñ naléhavý hlas zpívající svébytné české texty, můžete si být téměř jisti, že právě posloucháte některou z písní kapely založené bratry Matějem a Janem Homolovými. Wohnout byl od počátku rozhodnut neohnout hřbet před postupující globalizací a zpívá ve svém rodném jazyce. Tato kapela prý zpočátku nevěděla o čem její texty budou, byla si však jistá, že rozhodně nechce zpívat anglicky, že se nechce zaobírat žádnými negativními věcmi ani milostnými vztahy, a tak vsadila především na humor. „Wohnouti“ poprvé koncertovali v roce 1996. Tři roky nato už předskakovali v Praze americkým postpunkovým The Offspring a v témže roce vyšla jejich první deska CunDaLla, která však nijak zvlášť velkou díru do hudební světa neudělala. Jejich další alba však nenechala nikoho na pochybách, že se zrodila jedna z nejosobitějších kapel české rockové scény. V roce 2006 natočil Wohnout album Polib si dědu, na kterém hostují i finští Waltari, a na které najdete i píseñ zvanou Ganga.
Wohnout Wohnout Wohnout


Koncem devadesátých let ohromilo českou klubovou scénu uskupení s podivným názvem: -123 minut. Pardubické trio v sestavě kytara, basa, bicí přišlo se syrovou hudbou vycházející z blues a kořeněnou velkou dávkou funky. Výraznější představitel takové muziky do té doby na české scéně chyběl. Možná vás zajímá, co ten zvláštní název této skupiny vůbec znamená a my vám to samozřejmě rádi prozradíme. Neznamená nic. Frontman skupiny Zdeněk Bína si prostě s označením své kapely příliš hlavu nelámal, zato si byl od počátku jist, že bude zpívat anglicky, neboť, stejně jako Kryštof Michal, taktéž odmala poslouchal anglicky zpívanou hudbu a byl přesvědčen, že čeština je pro styl této formace příliš těžkopádná. „Minuty“ byly od počátku rozhodnuty nedělat kompromisy a nesnažily se prosadit za každou cenu, přesto se jim to podařilo. Jejich první deska Shooba Dooba z roku 1999 získala spoustu ocenění. Toto album nabízí od pomalých bluesových skladeb až po funkově našlapané rychlé kusy s výraznými kytarovými rify jako například C´mon, Back!
-123 minut -123 minut


C´mon back, pojďme zpátky k česky zpívajícím kapelám. Hravost a originalita textů je charakteristickým rysem jedné z nejstarších aktivních českých skupin, která si říká Tata Bojs. Zakladatelé této formace, baskytarista Marek Huñát, řečený Mardoša, a bubeník Milan Cais, kterému se říká Bublina, se znají už od školky, a první koncert odehráli v roce 1988. Tata Bojs začínali se stylem, který by se dal označit jako alternativní rock, postupem času se však čím dál tím blíže posouvali směrem k taneční scéně. První studiovou desku nazvanou Ukončete nás… vydali „Tata Hoši“ v roce 1997. Nikdo však jejich výzvu nevyslyšel a kapelu neukončil. Ba co víc, v roce 2004 jejich Nanoalbum vyhrálo cenu za nejlepší desku roku udělovanou Českou akademií populární hudby. Tata Bojs se navíc staly skupinou roku, získali cenu za nejlepší videoklip i zvuk, a nato tata se vyšvihli na vrchol české hudební scény. Zmíněné album by asi stěží dosáhlo v České republice takového úspěchu, bylo-li by natočeno v angličtině. Písně jsou totiž prokládány mluveným slovem a tvoří ucelený příběh, jehož vypravěčem je pes-robot Hal, který posluchače provází Nanosvětem. Jednoho dne se však i psík Hal v Nanosvětě zatoulal, o čemž vypráví sedmá skladba zmíněného alba. Stejná píseñ pokládá i jednu z nejpalčivějších otázek moderního Nanosvěta, a sice od kdy mají roboti máslo?
Tata Bojs Tata Bojs Tata Bojs Tata Bojs Tata Bojs


Je těžké s přesností určit, od kdy mají roboti máslo, jisté je, že od roku 2001 létá po českém hudebním nebi nadzvukovou rychlostí Mig 21, jehož hlavní zbraní jsou vtipné české texty. Hudba této kapely není nijak zvlášť objevná. Sama svůj styl nazývá retropopem a to, co dělá z obyčejného letounu stíhačku, jsou právě neotřelé texty psané frontmanem Jiřím Macháčkem. Populární herec Divadla Sklep, který se proslavil v roce 2000 filmovou rolí věčně zkouřeného Jakuba ve filmu Samotáři, tvrdí, že neohebnost češtiny může být i její předností, a že je schopen hravě přeměnit tento handicap ve výhodu. Stejně tak dokáže silou textu a pomocí sebeironie dohnat i to, čeho se mu nedostává v hrdle. Macháček má sice velké charisma, ale není to žádný velký zpěvák, což si velmi dobře uvědomuje. „Včera mně kluci vyhodili z kapely, zpívat prej se musim naučit, a taky lepší chytat rytmus. Ale prej dostanu ještě šanci“, zpívá si Macháček v písni Vyhodili mně z kapely. Dobře ale ví, že vyhodit z kapely si ho nikdo netroufne, protože bez něj by se Mig 21 nejspíš velice rychle zřítil k zemi, zatímco s ním stoupá k nebi stejně jako dým v jednom z největších hitů této kapely nazvaný Slepic pírka z pilotního alba Migu 21 Snadné je žít z roku 2001.
Mig 21 Mig 21 Mig 21 Mig 21 Mig 21


Zatímco česky zpívané písně Migu 21 jsou plné vtipu a hravosti, anglické texty kapely Gaia Mesiah jsou spíše politicky angažované. Ač tvořena ze tří čtvrtin představitelkami něžného pohlaví, vtrhla tato skupina v roce 2001 na českou scénu s velmi tvrdou muzikou, kterou sama charakterizuje jako cross-country military, a která je blízká stylu skupiny Rage Against The Machine. Však také zakladatelky kapely vystupující pod pseudonymy Misha Cortéz a Santa Morella spolu účinkovaly koncem devadesátých let v kapele Rage Against The Machine Revival. Poté založily skupinu Gaia Mesiah, což znamená Země spasitelka, nebo Spasitel Země, a v roce 2005 vydaly svou první desku nazvanou Ocean. Producentem jejich druhého alba z roku 2007 se stal Jaz Coleman, frontman britské post-punkové kapely Killing Joke, který také vymyslel desce název: Alpha Female, neboli alfa samice. Coleman tvrdí, že Gaia Mesiah je jedinou českou kapelou, která má potenciál prosadit se ve světě. A o to by se mohla snažit s českými texty zcela jistě marně.


Související články